A legtöbb cég esetében a döntéshozatal legfontosabb alappillérei az adatok, pláne, ha az online térről beszélünk. A felhasználók és vásárlók viselkedésének feltérképezése, preferenciáinak és interakcióinak megértése létfontosságú abban az esetben, ha szükséges az online jelenlét javítása és növekedést fenntartása, akár növelése. A cégek adatéhségének és az analizálásra való törekvésnek köszönhetően jött létre a Google Analytics 4 (GA4), amely forradalmi újításokat hozott elődjéhez, az Universal Analyticshez képest.
GA4, az új rendszer
A Google Analytics 4 komolyan gondolja azt, hogy forradalmasítja az adatok gyűjtését, elemzését és felhasználását. Az Universal Analyticsel ellentétben a GA4-nél kiemelt fontosságú a mesterséges intelligencia integrálása és az önálló gépi tanulás, így a rendszer jövőbiztos megoldásokat és könnyen kezelhető adat flow-t ígér felhasználóinak.
A kezelőfelület is némileg modernizálásra került, amely a felhasználók nagy részének némi fejtörést okozhat, hiszen a Google-től jól megszokott módon pár menüpont és megnevezés azért változott, viszont a beépített súgó és segítségkérő rendszer (kis kérdőjel jobb oldalon felül) pont a kisebb félreértések és a „Régen máshol volt…” kezdetű mondatok után következő kutatómunkát próbálja a lehető legjobban lerövidíteni.
A Google Analytics 4 előnyei
Felhasználóközpontú mérések
A GA4 leginkább az egyéni felhasználói viselkedésre összpontosít, így szinte minden eszközre optimalizálva képes végig követni a felhasználó újtát. Ez a megközelítés teszi lehetővé, hogy a vállalkozások könnyebben érthessék meg közönségük viselkedését, amely szorosabb kölcsönhatást, jobb weboldali felépítést és hatékonyabb hirdetési struktúrát jelenthet a vállalkozásoknak.
Kiemelten fontos a felhasználók adatvédelme
A GA4 minden korábbi megoldásnál jobban figyel adatvédelmi követelményekre (GDPR és CCPA), ettől függetlenül szerencsére az adatok egy része továbbra is rendelkezésre fog állni, ám a célzás lehetősége nem lesz elérhető. A riportokban továbbra is benne lesznek a falhasználó adatai, de visszacélzásra (pl. IP cím alapján) már nem lesz lehetőség.
A Privacy Consent Mode segít abban, hogy pontosan milyen információt lehet tárolni azokról a felhasználókról, akik nem szeretnék, hogy viselkedésüket megfigyeljék, online adataikat trackeljék.
Eseményalapú követés
Az Universal Analytics modellje „session based” volt, tehát munkamenet alapján mért, míg a GA4 eseményalapú adatmodellt alkalmaz. Ez persze azt is jelenti, hogy az eddig jól ismert „pageview” kifejezés a GA4 esetében egy adott eseményt jelöl.
Modellezett konverziók és gépi tanulás
A GA4 céljai között az is szerepel, hogy kiaknázza a gépi tanulás lehetőségét, amely leginkább a konverziók modellezésekor érhető tetten. A rendszer képes felismerni egy nem hozzárendelt konverziót egy másik böngészőben, amely hasonlít az általunk preferált böngészőben hozzárendelt konverzióra, majd a gépi tanulás segítségével modellezi számunkra, hogy nézne ki a teljes hozzárendelés.
Így válik lehetségessé az, hogy a webhely forgalma alapján modellezésre kerülnek olyan böngészők konverziói, amik nem engedik a konverziók harmadik féltől származó cookie-kkal történő mérését.
Eszközök és platformok közötti követés
A GA4 webről, mobilról és más okoseszközről is hatékonyan gyűjti az adatokat, továbbá képes a követni a felhasználók útját akkor is, ha egymás után több platformot használnak. Ezekből az adatokból mintákat is kiolvashatunk, amik segítenek megérteni a felhasználói viselkedést multiplatform környezetben.
Az eseményparaméterek használata
Az eseményparaméterek segítségével könnyebb testre szabni az egyéni eseményeket és a GA4 által rögzített eseményeket. A Google ráadásul létrehozott olyan eseményjavaslatokat, melyeket iparág szerint különválogatott, így segítve a felhasználókat a még pontosabb mérések létrehozásában. A javasolt listák között találunk általános eseményekre, játékokra, e-kereskedelemre (webshopoknak), ingatlanokra / álláslehetőségekre, és szálláshelyekre vonatkozókat is, melyek érdemes átböngészni a beállítások megkezdése előtt.
Téves vagy félrevezető adatok kiszűrése
Az Universal Analytics egyik rákfenéje a könnyű spam megkerülhetőség, számos esetben volt tapasztalható, hogy hamis forgalom generálásával kontárkodtak bele a mérésekbe a Measurement Protocol API segítségével. Elég volt egy tracknig ID, mellyel könnyedén lehetett nagyobb mennyiségű hamis forgalmat generálni.
A GA4-ben ezzel szemben létrehozhatunk egy secret key-t (titkos kulcs), így valóban csak az érvényes kulccsal történő lekérdezések küldhetnek adatot GA4 fiókunkba.
A fent kiemelt számos újításnak köszönhetően a GA4 nem egy egyszerű 2.0-ás Universal Analytics verzió, hanem egy teljesen új távlatokat nyitó rendszer, amely a professzionális és pontos mérések otthona lesz. Az átállás fokozatosan értelmezhető, hiszen folyamatosan érkeznek újabb beállítási lehetőségek és mérési hatékonyságot növelő tippek a Google-tól, egy azonban biztos, az online adatok elemzése és mérése eddig nem látott vizekre evez, ahol minden felhasználónak szükséges újra értelmezni az óceán és a hajó fogalmát!
Ha segítségre lenne szükséged a GA4-ben való navigáláshoz, vagy egyszerűen csak szeretnéd, ha elindulna az adatok mérése weboldaladon / webshopodban, vedd fel velünk a kapcsolatot!